Promised Land AION Szerver!
MMORPG

MENÜ

Az Aion egy Koreai fejlesztőcég (NCSoft) által készített MMO játék. Az NCSoft folyamatosan frissíti a játékot és egyre újabb és újabb tartalommal tömi meg azt. Bár Európában/USA-ban csak 2009. szeptember végétől lehet elérni a játékot, de Koreában/Kínában már lassan egy éve fut. A játékban létrehozható karakter fejlesztésének sok módja van az Aion-ban. Lehet a hagyományos küldetéses módszerrel szintezni soloban – bár ez inkább csak a szintezés első felében hatékony -. Sokkal inkább hatékony és élvezetes a társaságban elkövetett szintezés, már a kezdő zónák is tele vannak olyan kihívásokkal, amelyeket egyedül nem lehet végrehajtani. Szintén lehetőség van a questektől és az epikus szörnyektől távol maradva, a player vs. player küzdelmek segítségével fejlődni.  Az első tíz szint a „öntudatra ébredésről szól”, melynek során a rendszer sok-sok segítséget ad az új játékosoknak a játékkal való ismerkedéshez. Az első tíz szint teljesítése megfelelő tapasztalattal (értsd láttál már MMO-t és nem fogsz kiakadni azon, hogy „oké, de mi a franc az a kveszt?”) kb. 2-3 óra masszív zúzást vesz igénybe. Az Aion világában 8 játszható karrierből/osztályból választhatsz. Ezek lefedik a fantasy MMO-kban tipikusan megjelenő osztályokat. Fontos mindjárt az elején leszögezni, hogy bármennyire is tipizálhatónak tűnnek a classok, érdemes alaposabban átgondolni, hogy ki mivel akar játszani. Nem szabad abba a hibába esni, hogy valaki  megpróbálja az adott osztályt összehasonlítani egy másik MMO hasonló osztályával. (Tipikusan nagyon jó példa erre a World of Warcraft MMORPG (WoW)-ból hunterként átjövők, akik reflexszerűen a Scout/Rangert választják. Aztán rádöbbennek, hogy ez nagyon nem ugyanaz).

A játékba betévedve az első kérdés amivel találkozunk: Elyos vagy Asmodians? Ha nagyon nem tudsz választani, akkor esetleg nézd meg a FAQ-t, az talán ad némi információt a választáshoz. További érdekesség, hogy a konkrét classoknál bizonyos skillek máshogy működnek Elyos/Asmo oldalon. (Ezek a legtöbb esetben nagyon minimális különbségek. Csak a legmagasabb skilleknél vannak lényegi különbségek). Az Elyos frakció világa (Elysea) napsütötte világ, élettel telt, magasabb szinteken főként sivatagos/sziklás területekkel. Az Asmodians frakciónak Atreia világának zordabb részét jutott. A világot érő kataklizma sújtotta területek sziklásak és hidegek. Sok helyen a mélyből előtörő lávás-izzó tájakat havas, jéghideg területek váltják. Ritkán és keveset éri az éltető nap fénye a világ ezen árnyékos részét, ennek megfelelően az Asmodiánok sokkal szürkébb bőrűek, viszont sokkal erősebbek, szívósabbak is. (Ja és sörényesek, mint a lovak, de persze ez nem kritika, ne befolyásoljon senkit, nem is olyan csúnya, ha úgy nézel ki mintha egy lovat meghágott volna egy Ork; pláne, hogy Atreia világában igazából sem lovak, sem orkok nincsenek)

A frakció kiválasztását egy nagyon egyszerű class választás követi. Mindösszesen négy választható class közül kell választani, ezek: Warrior, Priest, Mage és Scout. A konkrét class specializáció lvl10-en fog megtörténni, amikor minden választható class további két (rendszerint nagyon eltérő) ágra bomlik szét. Az igazi nehéz választás ott fog megtörténni.

A class kiválasztása előtt érdemes kicsit elmélázni, hogy miből mi is lesz:

aion-classicon-gladiatorGladiator (Warrior): a Wow-os Arms Warriorra hasonlít a legjobban (lvl20 felett dw titan-grip furry warrit is lehet csinálni belőle stigma kővel). Minimális AoE és minimális tank képességek mellett kb. azt a DPS-t osztja ki, amelyet el lehet várni egy DD warritól Wow-ban. Lvl 10-ig nagyon kevés DPS-t tud tolni a warrior, de Galdiator specializálódás után ez lényegesen megváltozik. Egy healerrel társulva a Galdiator iszonyat aprítást tud tolni, egyszerre akár 4-5 azonos szintű mobot tud szétdarálni. (Csak bírja a healer). A class meele harcolni tud, ezen kívül offtank feladatokat tud ellátni.

aion-classicon-templarTemplar (Warrior): A specializálódás után a játék egyetlen meele tank specét képviseli ez a class. Már lvl20-ig is elég komoly tank képességeket kap. Volt szerencsém Templar-t és Gladiator-t is healelni ugyanazon a elite groupon, nagyon nem mindegy. Aki „hivatásszerűen” tankolt más MMO-ban, annak ez a class lesz az útja. A class tankolni tud, mást nem nagyon.

aion-classicon-assassinAssassin (Scout): A Wow-os rugó teljes körű implementálása. Ugyanúgy tud vanishelni, tud backstabelni és minden amit egy normális rugó. sword/dagger spec, minden van itt. A class már alacsony szinten is nagyon erős, de lvl20-tól elszabadul a dolog. A class meele DPS-t tud tolni, mást nem nagyon.

aion-classicon-rangerRanger (Scout): Első nekifutásra, Wow-os hunter reinkarnáció, valójában valami teljesen más. Jelenlegi állapota szerint nem túlságosan meggyőző. Nincs petje mint a Wow-ban, így a taktikája főleg a lassítás, snare és kiteolásra alapszik. Aki megszokta, hogy úgy szintezi a hunter-t, hogy odaküldi a mobhoz a disznót vagy a blökit és aztán tolja a lövéseket, annak ez minden bizonnyal csalódás lesz.  A class ranged DPS-t tud tolni, de azt sem viszi nagyon túlzásba, eléggé középszintű DPS-t tol lvl20-ig. lvl20-tól kezdődően (főleg PVP-ben), a Ranger viszi a pálmát. A folyamatos lassítás, lekötözés, altatás, stb. képességei és mellette a drasztikusan növekvő DPS-e miatt nagyon jó választás lehet a PVP endgame-hez.

aion-classicon-sorcererSorcerer (Mage): A jelenleg elérhető tartalom egyértelműen legdurvább classa – nem meglepő módon – a Mage. Specializáció után a Sorcerer erre rárak még egy lapáttal. Látványosan kiemelkedik a mezőnyből. Már lvl1-től kb. dupla akkorát sebez mint bárki és csak lvl20 körül kezdi behozni az Assassin. Nagyon gyorsan lehet vele haladni szintezésnél. A brutál sebzések mellett – hasonlóan a WoW-hoz – a CC-k komoly arzenálják vonultatja fel. Tud fagyasztani, lassítani, és sleepelni is már a legelejétől, ezek később még további arzenállal bővülni. Természetesen itt is tud a Sorcerer blinkelni, de nem ám akárhogy, a Blind Leap képesség itt hátrafelé teleportál. A class spell alapú direkt sebzés osztására képes, másra nem nagyon, de ez nem is hiszem, hogy zavarja őket. :)

aion-classicon-spiritmasterSpiritmaster (Mage): Bár nem démoni erőkkel operál, de nagyon sokban hasonlít a WoW-os warlockra a Spiritmaster specializáció. Démonok helyette a Spiritmaster elementál háziállatokkal rendelkezik. A 20-as szintig megkapja a Spiritmaster az összes őselem elementáljának megidézését, melyeket később folyamatosan upgradelhet, míg kialakulnak a végleges legerősebb elementáljai. Ezek különböző képességekkel bírnak(direkt dmg, aoe dmg, tankolás), mindegyik másban erős. A petek már magukban is nagyon erősek, de a Strengthening Spirit képességgel brutálissan erősek lesznek.Ennek használatával a pet magában képes akkora DPS-t kitolni mint pl. egy azonos szintű Ranger. (Ehhez persze Divine Power kell). A pet mellett a Spiritmaster is komoly sebzések kiosztására képes (direkt és DoT alapú sebzések komoly arzenálni). Sajnos a varázs valahol lvl25 körül elvész. Ahogy a Spiritmaster beteszi a lábát Abyssra átalakul céltáblává, mivel a petek nem tudnak repülni. Így ha valaki meg akar ölni egy Spiritmastert, akkor elég csak felrepülnie és a levegőben megölni a szerencsétlent.

aion-classicon-clericCleric (Priest): A Priest ágból származik a játék egyetlen használható healer classa, a Cleric. A Clericet nagyon nem szabad összekeverni a WoW priest classával. Komoly gyógyítási képességei mellett (direkt kicsi, direkt nagy heal, hot healek, AoE healek, stb.) nagyon komoly buffokat és debuffokat is ad. Mindemellett lvl20-ig (valószínűleg utána is) nagyon komoly DPS-t is tud tolni a skill-chainjeivel, ráadásul láncingben van, úgyhogy bírja is rendesen az ütéseket és még pajzsa is van. PVP-ben isten mentsen mindenkit a Clerictől, mert bárkit összecsomagol (és nem csak lvl20-ig). Mindemellett van legyökerezés, stunnolás képessége is. Összességében elmondható, hogy tényleg beleraktak mindent, amit egy healernek tudnia kéne. Szólóban is nagyon élvezetes vele a harc. A class szerepe: heal…

aion-classicon-chanterChanter (Priest): Az Aion egyik legérdekesebb classa a Chanter. Az alap meghatározás szerint ez egy meele class, amely bottal hadonászik és mellette buffokat ad. Ennél természetesen sokkal izgalmasabb az egész. Egyrészt közel a Gladiatorral egy szintű DPS-t tol, mellette viszont a játék legértékesebb és leghasznosabb buffjait is adja. A buffok egy része időlimithez kötött folyamatos buff, a többi viszont “mantra”, amik auraként működnek, tehát csak a Chanter közelében fejtik ki a hatásukat a többi játékosra. Mivel a Chanter is láncingben van, ezért pajzzsal és mace-szel képes akár tankolni is. Volt szerencsém world-boss-t ölni úgy, hogy Chanter tankolta én pedig gyógyítottam őt. Sajnos aggro-t nem tud a Chanter managelni, de ettől függetlenül képes akár egyszerűbb off-tankolási feladatokat is ellátni és – köszönhetően a Priest osztálynak – még off-healerként is funkcionálhat.

Ebből a kis betekintésből mindenki el tudja dönteni, hogy melyik út áll hozzá legközelebb. Ha nagyon nem tudod eldönteni légy Sorcerer vagy Chanter, nem fogsz csalódni. A class kiválasztása után jöhet a karakter személyre szabás. A WoW-hoz képest itt nagyon komoly finomhangolásokra van lehetőség, szükség is van erre, hiszen itt mindenki „humán” és csak nem rohangálhat mindenki ugyanolyan kinézettel, csak picit másabb frizurával. Az arcon és a testen is nagyon részletesen lehet beállítani a kinézetet. Ha nagyon nem jön be ez a finomhangolgatás, akkor a te barátod a „Random” gomb lesz. Ami viszont nagyon fontos, hogy itt lehet beállítani a karakter hang profilját is. (Bár ez most CBT-ben pont nem működött) Érdemest ezt ellenőrizni. Az egyik srácnak sikerült összeraknia egy batár nagy izompacsirta Gladiator-t, akinek konkrétan Bruce Lee hangja van.

Ha mindezzel megvagy, akkor indulhat a játék. A kezelőfelülete mondhatni elég egyszerű, még WoW-os alap UI-hoz képest is. Nem fog komoly meglepetést okozni a játékosoknak. Nézzük az UI fontosabb elemeit:

-          Quests: (előhívása „J” gyorsbillentyű): A küldetések naplója. Külön szerepel benne a „Campaign” és a „Quests”.  A küldetések területenként vannak csoportosítva. A Campaign questek a story szempontjából releváns küldetéseket tartalmazzák, amelyek mentén érdemes haladni, míg a Quests fül alatt a mellékszálak találhatók, melyek esetleges kihagyása nem okoz a story szempontjából semmilyen kárt. (Mintha ezt már írtam volna? Na mindegy) A két típust a questhubokon is könnyen meg lehet különböztetni, a Campaign küldetéseket sárga, míg a normál küldetéseket kék ikon jelzi az NPC-k feje felett. A szimpla háromszög azt jelenti, hogy új küldetést lehet felvenni, a  dupla háromszög azt jelenti, hogy készen vagyunk az adott küldetés egy részével, de még update vár ránk; míg a csillag jel azt jelenti, hogy az adott küldetés teljesen készen van, és vár ránk a jutalom.

-          Skills (előhívása „K” gyorsbillentyű): A képességeket találhatjuk itt meg. A felső menük sorban tartalmazzák a tanulható skillek (Active) mellett, a Passzív skilleket (ide tartoznak pl. hogy milyen típusú ruhákat tudsz viselni, milyen fegyverekkel tudsz bánni, stb.); itt található meg továbbá a szakmákhoz kapcsolódó skillek a „Crafting” menüpont alatt. Az „Emote” fül alatt rengeteg vizuális emote-ot lehet találni, kezdve a szokásos lol-tól egészen odáig, hogy flexelésként kitárod a szárnyaidat, tényleg nagyon sok emote van. Van még továbbá egy „Actions” fül is, ahol a nem tanulható alap skillek vannak, mint pl. az autoattack, repülés ki/be, change weapon, stb. Mindezek mellett még megtalálható a „Chains” menüpont, ahol a Chain skillek összefüggéseit tudod megnézni (mi után mi következik, melyik ami fix, melyik ami csak procra jön be, stb.) Ide van eldugva továbbá a megtanult és megtanulható skillek listája is. Mivel a skilleket lényegében csak a fővárosban lehet megtanulni, ezért amikor meglépsz egy szintet itt tudod megnézni, hogy van-e értelme elmenni a fővárosba, vagy ráér majd ha legközelebb ott vagy.

-          Profile (előhívása a „P” gyorsbillentyű): A karakterlapot lehet előhívni. Fontosabb elemei: Profil, ami mutatja az alap statokat és a gear slotokat; Stigma: ez mutatja a karakter speciális képességeit (kvázi talent rendszer lvl20 felett); Abyss: A karakter akutális abyss rangját, pontjait mutatja; valamint a „Titles” fül, ahol ki lehet választani a már unlockolt titlek közül bármelyiket. Ez utóbbi egyébként kvázi achievement rendszernek tekinthető, hiszen a relevánsabb questchainek végén kaphatsz egy-egy ilyen elnevezést. Megjegyzem az elnevezések nem csak azért jók, mert ez lesz a fejed felett, hanem azért, mert ezek viselése bizonyos (stat) bónuszokat is eredményez a karaktereknek. Vannak egyébként nagyon vicces titlek, pl. a Tree-Hugger vagy az „Animal Lover”-en mindig jót röhögök, amikor meglátom.

Ha ezeket megismerte a játékos, akkor már nagy baj nem lehet. El lehet kezdeni questelni. Érdemes még tudni, hogy a questek gyakran küldözgetnek mindenféle nevesített emberkékhez. Ezen NPC-k nevére ráklikkelve egy elég komoly leírást találhatunk, hogy hol is található, ha ez sem elég, akkor a „Location” gombra ráklikkelve megjelenik az NPC pontos elhelyezkedése a térképen. Ugyanígy lehet infót kapni arról is, hogy hol találhatók pl. a keresett legyilkolandó szörnyecskék is.

A rendszer érdekessége, hogy a szintező helyek (lvl20-ig legalábbis biztosan) instanceolva vannak. Ennek semmi köze a Wow-os instance rendszerhez. Az AION-os instanceolt outdoor rendszernek az a lényege, hogy pl. masszív szerver használat esetén is leviselhető legyen a rendszer terheltsége valamint lehessen értelmesen questelni. Pl. a mostani hétvégén a szerverek 10 channelt üzemeltettek. Ez azt jelentette, hogy ugyanazon a szerveren pl. 10 másolatban futottak ugyanazok a helyek. Így ha pl. a kezdőhelyen a hatalmas tömegnyomor miatt esélyed sem volt felszedni a boroshordókat, akkor simán átválthattál egy kevésbé népes channelre, ahol a kutya sem foglalkozott a boroshordóiddal. Fontos, hogy a belépéskor a szerver a terheltségtől függően automatikusan bepakol mindenkit a legkevésbé terhelt channelre. Ez viszont gondot okozhat, ha partyzni akartok, ugyanis ilyenkor nem rak automatikusan a közös channel-re a rendszer. (Jól látszik pl. a térképen, hogy az adott party tag neve mellett ott szerepel, hogy milyen channelen van). Ilyenkor a menü->Support->Change Channel opcióval könnyen egy channelre lehet jutni és máris mehet a partyban zúzás.

A partyval kapcsolatban nagyon fontos: a rendszer nagyon nem engedi a powerlvlezést és az egyéb ilyen csalásokat. Ha van a partydban egy akár 6-7 szinttel magasabb karakter, már nem fogsz a mobokból lootolni semmit. Erre érdemes egyébként később is figyelni, ugyanis az sem számít, hogyha X zónával odább vagy.

A mobok lényegesen szívósabbak mint WoW-ban. Itt igaz, hogyha egy mobbal azonos szintű vagy, akkor kb. ugyanannyi DPS-t tudsz tolni mint a mob és kb. ugyanannyi HP-tok is van. Ez azt is jelenti, hogyha nem figyelsz oda és behúzol 2-3 mobot az szintet tuti halál.

Ha már halál akkor még egy jó tanács. Nem olcsó a játékben sem meghalni, sem közlekedni. A gyalogos közlekedés meg bosszantóan lassú. Mindezekhez jön még, hogy a HS is 20 perces. Megoldás lehet a gyors közeledésben a zónák fővárosaiban lévő general vendorok meglátogatása, ahol lehet venni scrollokat, amelyeket elfogyatva mindig vissza lehet jutni az adott városba. Bár ezek a scrollok sem túl olcsók, de előnye, hogy nincs CD-n és lehet bárhol használni. (De hogy ennek mi köze a halálhoz, azt így a mondat végén már magam sem tudom)

Két jó tanács az elejére:

-           Célszerű folyamatosan fejleszteni a Gathering skill-t. Ezzel a skillel lehet mindent szedni (fát, ásványokat, növényeket,stb.). Bár generál a szintezésben a növényezés egy kis downtime-ot, viszont ezt bőven visszaadja azzal, hogy folyamatosan vannak olyan questek, hogy szedj össze ebből-abból a növényből/ásványból X darabot és add le, mindezt busás XP-ért. Ráadásul ha sikeresen tudsz felszedni valamit, akkor az még XP-t is ad. (Szintnek megfelelően arányosan egyre többet)

-          Ha nincs komoly anyagi gondod, akkor ne add el a zöld cuccokat amik nem kellenek. A general vendornál lehet venni minden városban „disenchanter izét” amivel lehet ezekből a cuccokból disenchant port szerezni (már ha nem failel). Ezekkel a porokkal bármilyen itemnek lehet növelni az itemlvl-jét és a statjait.

 

Szavazás

Hogy tetszik az oldal?
Nagyon rossz
Rossz
Nagyon Jó
Asztali nézet